Waste of time?

Idag har jag jobbat hemifrån eftersom jag skulle genomföra ett undervisningspass i informationssökning för ca 30  studenter i hemstaden. De studerar Ledarskap inom detaljhandeln och ska nu skriva sitt examensarbete, vilket, som vanligt, innebär att de måste använda sig av vetenskapliga artiklar. Genomgången skulle ta ca en timma och följas upp med en workhop på Campus Trollhättan om ca en månad. Eftersom det ibland har blivit missförstånd med en del lärare, hade jag denna gång både dubbel- och trippelkollat så studenterna INTE hade fått denna typ av undervisning tidigare och glad i hågen begav jag mig ned till stan...

Och vad händer? Jo, när lärarna gett sig av öppnar en student munnen och berättar att detta är femte gången han kommer att lyssna till denna typ av undervisning!?!? Visserligen kröp det fram att han varit fadder till nya studenter och alltså inte hade haft inbokade infosök, men de flesta hade hört TRE gånger... Nå, jag fick improvisera och ge dem väldigt anpassad undervisning, men det kändes inte så meningsfullt att stå framför en liten grupp och veta att de har hört (ja, jag säger hört eftersom min erfarenhet säger mig att de inte alltid KAN söka) hur man söker info, sökstrategier mm.

De var ändå snälla och gav mig dessutom applåder när jag var klar (förmodligen lyckliga över att jag släppte iväg dem tidigare, haha...). Dock tänker jag ta ett längre samtal med berörda lärare. Det som hände idag var inte en enstaka företeelse, utan återkommande och det måste få ett slut. Det känns som att det blir en "lek" med såväl min som studenternas tid. (Oj, nu blev jag nästan arg igen!)





Nu sitter jag i min goa fåtölj i "nya" rummet och njuter tillsammans med "Lilla Rosa". Vi väntar på att liten Bobby ska komma hem från dagis. Då ska vi spela roliga spel och mysa :-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0