Arg...

Ibland undrar man hur folk är funtade... Mitt yrke går bl a ut på att vägleda studenter så de kan bli kompetenta nog att klara sin utbildning - även söka, värdera och kritiskt granska (som det står i högskolelagen). Ändå träffar man på lärarstudenter som menar att "varför ska vi lära oss söka när vi bara ska lära barnen hur katt och hund stavas" och många fler liknande kommentarer.

Den biten kan jag hantera utan vidare. Vad jag har MYCKET svårt att klara av är när en del personer anser sig vara förmer än andra.

Hade en person ikväll som menade att jag "som ändå inte hade något att göra" skulle plocka fram böcker till henne. Jag förklarade vårt pedagogiska synsätt, som vi för övrigt delar med hela högskole-och universitetssverige, vilket innebär att vi lär ut INTE ger dem . Då skulle de inte lära sig något... Hon blev mer och mer arg - menade att jag nog var latast i universum. Sedan tog hon sig en ordentlig titt på mig - uppifrån och ned (vilket i sig inte tog så lång tid :-) - och kläckte ur sig att hon med mycket stor sannolikhet hade MÅNGA fler högskolepoäng och år som student på universitet än vad jag hade. Med samma snälla leende som jag haft under hela konversation, talade jag om att jag har drygt fem års universitetsstudier varpå min trevliga besökare fnysande upplyste mig om att hon MINSANN hade FLER år.

Jag log igen och sa vänligt "Men toppen, då känner du väl till det här med att söka information och böcker väldigt väl och om du känner dig ringrostig eller osäker kan jag stå bredvid dig när du söker". Hon blev INTE gladare, men jag uppträdde helt korrekt och med total kontroll, men tro mig.... Jag fullständigt kokade inombords. En person med lägre grad av självförtroende kunde mått betydligt sämre av en sådan behandling.

Hon gormade på ett tag och fick fortsatt vänligt bemötande, vilket bara gjorde henne mer irriterad. Ärligt talat är jag stolt över mig själv att jag förblev konsekvent, inte backade, utan var professionell. Jag är ingen slav!! Jag är en hårt arbetande bibliotekarie! RESPEKT!!

Min biblioteksvakt frågade lite försynt efteråt om det kanske skulle bli en lååååååång promenad med hunden ikväll - haha... Han hade ju hört allt och var helt ställd över hennes vidriga sätt.

Varför behandla folk olika?? Visst kan jag också har svårt för en del som jag träffar, t ex i jobbet, men har som regel att de ska bemötas korrekt!!! Även de man uppskattar minst ska behandlas rätt!

Vänder blad till något positivt! Grattar världens bästa FrkU!! Visste du skulle fixa det!  Kraaaaaaaaaaam!!

Kommentarer
Postat av: FrkU

TACK söta du.. nu är det bara resten kvar... puh...!!! torkar lite svett...



Du är cool... klockren... På dom bara....!!!

2011-03-29 @ 13:32:00
URL: http://frku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0