Julen som kom och gick :-)

Ja, nu är själva julhelgen över, men en hel del kvar av ledigheten! Vi har haft en ganska lugn och fridfull jul hos oss. Vartannat år har vi mina föräldrar hos oss, men iår var det storebrors tur att vara med dem.

Julaftonen avlöpte så här :-)

Slog upp mina melerade tittredskap, åt frukost, kikade, tillsammans med make, på vår julfilm Livet är underbart (tror jag den heter) - perfekt start på dagen. Sedan bar det av till svärmor och svärfar några hus bort för att äta jullunch. De vuxna äter lutfisk och vi som ännu inte blivit det fick äta svärmors goda fiskbullar. Mysigt umgänge, men kl två bar det av hemåt. Enligt mina strikta julregler är det då dags att förbereda Jansson! Och, för er som undrar, JA jag hade köpt filéer - INTE de där hemska sakerna som hoppar upp ur burken och stirrar på en så man blir alldeles tårögd... Brrr... Hemska minnen från några år tillbaka...

Givetvis kan det inte bli någon jul utan Kalle Anka och hans vänner! Ryser av välbehag bara vid tanken på Jultomtens verkstad och alla andra underbara bidrag! "En dröm ger åt taaanken vingar...". Suck... Alltså man kan bara inte hålla tårarna borta när tomten och hans renar far upp mot månen och...

Matdags var det sedan! Sönerna kom inhoppande vid fem - precis lagom till att allt var framdukat på matsalsbordet och då var även maken tillbaka från tomtandet. Maten var god, stämningen på topp och allt så... Ja...

Sönerna åkte var och en åt sitt håll och lämnade maken och mig lekandes med våra julklappar och kvällen avslutades med myyyyys...

På annandagen fick vi trevligt besök av världens bästaste FrkU med världens finaste doter! Fikade och hade mysigt en stund. I söndags (oj, det var igår) åt vi middag hos mamma och pappa. Brorsan och jag ordnade med maten, drack lite vin och pratade om allt möjligt, som vi brukar göra när vi två lagar mat - Kvalitetstid!!! Kvällen höll dock på att sluta tokigt. Min bror och hans familj skulle ge sig av och råkade lämna en dörr på glänt. Liten varg satt först sååå oskyldigt och kikade sig intresserat omkring, men sedan tog han sats, kastade sig ut genom den öppna dörren och sprang ut i snön utan koppel! Och snabb är han! Maken och brorsan rusade ut och letade direkt medan jag drog på mig ytterkläderna (till skillnad från de andra) tog med kopplet (till skillnad från de andra) och stoppade snabbt på mig en massa vovvegodis (i likhet med de andra). Efter en stund möttes jag av bror som kom gående tillsammans med min kära make. Maken bar på ett litet bylte som såg mycket glatt och lyckligt ut... Men jag lovar... INGEN hade kunnat ta det byltet ifrån maken då... :-) Han hade nog varit lika skraj som jag. Vi befann oss inte långt från kamphundsland och inte heller långt från bilvägarna... Men det gick ju bra :-)

Nu sitter jag i soffan efter en trevlig dag. Har varit och handlat inför nyårsfirandet och snart blir det varma mackor med make som tilltugg...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0